homepage of swarth.nl
all stuff on one page! all projects of dear Mr. Swarth stuff in print aka books theatrical stuff on stage betonfraktion! shabby art that falls apart  
agenda
 
Ad Roefs & Nick J. Swarth
IK GING OM DE HOEK EEN BOODSCHAP DOEN
'UITGESCHREVEN RUIMTE'
letteren en beeldende kunst in het publiek domein
BKKC 2012



 
HET GEBOUW
Het voormalig Stationspostgebouw Spoorlaan in Tilburg werd geopend op 7 maart 1963. Op de zijgevels stond in forse kapitalen: POST. In de monumentale hal op de begane grond werd het publiek geholpen. Op een perron aan de achterzijde van het pand, ter hoogte van de eerste verdieping, werd de per spoor aangevoerde post ingenomen, die daarop werd gesor-
teerd en verspreid.
In de jaren ‘90 onderging het gebouw een cosmetische ingreep. Het originele ontwerp van architectenbureau Kraaijvanger verdween als gevolg van die renovatie achter de platen en het spiegelglas.
   

DE TEKST
De beoogde locatie voor de tekst van het project ‘Ik ging om de hoek’ bevindt zich aan de noordoostzijde van het gebouw.
De oostzijde, de zijgevel, is zichtbaar vanaf de Spoorlaan, en, aanzienlijk duidelijker, voor reizigers in treinen uit de richting Eindhoven / Den Bosch. Voor hen vormt deze wand een soort poort tot de stad. De noordzijde, de achtergevel, parallel aan
het spoor, is zichtbaar vanuit de trein. Het beste zicht heb je vanaf het gewezen Atelierterrein van de NS, dat de komende
jaren ontsloten wordt met het oog op de ontwikkeling van de spoorzone.
Swarth is bij het schrijven van de tekst uitgegaan van drie aspecten: 1) de ligging aan het spoor; 2) de hoek in de beoogde locatie; 3) het nadrukkelijke horizontale, als het ware gelinieerde karakter van de raampartijen aan de achterkant van het ex-
terieur. Dit leidde tot een tekst die uiteenvalt in drie porties: een korte tekst (op de oostelijke gevel); een langere tekst (op de noordelijke gevel) en een totaal, waarbij de korte en de lange tekst in elkaar grijpen.

ik ging om de hoek een boodschap doen
en kocht een up-to-date peertje voor in mijn bol,
zo’n ding dat je wonderen belooft.
is dat waarom ik vertrek nu van een ander spoor,
waarom ik ’s ochtends de vogels weer hoor?
het gaat zoals het ging met mij en mijn ding.
 
 
 
 
HET BEELD
Voor zijn ontwerp benut Roefs twee in het oog springende formele aspecten van het uiterlijk van het gebouw: de horizontale lijnen van de raampartijen uit het oorspronkelijke ontwerp; en het blokkenraster dat is ontstaan na de cosmetische ingreep
in de vroege jaren ’90.
Gekozen is voor een opengewerkte sjablonenletter (ISO 3098), zoals die vroeger, in het precomputertijdperk, werd gebruikt door architecten. Driedimensionale vertaling van deze letter resulteert in het wegvallen van de geïsoleerde vlakken in bijv. A, de O en de D. De tekststroken voegen zich naar het huidige tegelraster. De tegels zijn bevestigd op een grid van latten, dat een paar centimeter voor de gevel hangt. Als er door de opengewerkte sjablonenletter licht valt creëert de schaduwwerking diepte. Zo legt het ontwerp iets bloot, dat jarenlang onzichtbaar was: de fraaie, gele baksteen van het oorspronkelijke gebouw.
Het driedimensionale aspect van het werk heeft tot gevolg dat het constant van sfeer en uitstraling zal veranderen. Zeker op onbewolkte dagen, als de zon om het gebouw heen draait. Maar ook door de werking van de fluorescerende kunststofplaten waarin de tekststroken zullen worden uitgevoerd. Ook in het donker is het werk zichtbaar. Door hun lengte en onderlinge afstand verwijzen de stroken nog op een andere wijze naar het voormalige stationspostgebouw: ze hebben iets weg
van de papieren stroken die vroeger op telegrammen werden geplakt.
   
 
   

OVER HET PROJECT
'Uitgeschreven Ruimte' is een project van het Brabants Kenniscentrum voor Kunst en Cultuur. BKKC stelde zeven schrijvers en zeven kunstenaars de vraag: "Wat gebeurt er jullie vanaf het allereerste begin samenwerken aan een kunstwerk voor de openbare ruimte? Dat niet de een de ander volgt? Daar moet meer uitkomen dan een gedicht op een muur." De duo’s zijn: Esther Naomi Perquin + Paul Mijksenaar, Hanneke Hendrikx + Strijbos & Van Rijswijk, Peter Holvoet-Hanssen + Evelien
van de Griend, Elisabeth Tonnard + Geert van Oostende, X-burger Swarth + Ad Roefs, Delphine Lecompte + Andre van
de Wijdeven, Peter Verhelst + Tim van Croimvoirt.
De resultaten werden getoond in het gebouw van BKKC, Spoorlaan 21i-k te X-burg van 18 okt. 2012 t/m 27 jan. 2013.

  top  
    SWARTH.NL // Home | Curriculum Vitea | Agenda | Contact // JUNGLE // Index | BETONFRAKTION | Uitgeschreven Ruimte | Gentleman
Fight Night (video)
| Horror Vacui (project) | On-Site Poetry | Plekgedichten | Tekstwevers | Embedded in Helmond | Janine Ensslin
Poetry Ringtones | Stadsdichter X-burg | Writer-in-residence Yang // IN DRUK // Index | Iconizer | Mijn Onsterfelijke Lever | Mondo
Manga
| Horror Vacui (catalogus) | Naked City Poems |De Napalmsessies | Het Pikkie met de Kale Wup | Kaka, Kuus & Knikker
Vier Zure Zultsculpturen
THEATER // Index | Kleurrijke Kerst Klucht - KKK | De Zwijnsknuppelaars | De Meester van Mondo Manga
Mondo Manga / Outspoken Word | Grafdelver | Feuilleton TCB | Kleine Fijne Ik | De vermorzeling van Hipkip Dildo
Ich war die Krawatte von Prinz Claus
| Sterrevinks Kledij // SHABBY ART // Shabby Art That Falls Apart | Drie wijven & Swarth Breda
Neue Galerie Landshut | Expo IDFX Breda |Expo Bauchhund Berlin | Wildwechsel Hamburg
ON MUSIC // BETONFRAKTION
IN ENGLISH // Index | BETONFRAKTION |Gentleman Fight Night | Naked City Poems | On-Site Poetry // AUF DEUTSCH // Index
BETONFRAKTION | Neue Galerie Landshut | Ausstellung Bauchhund Berlin | Ich war die Krawatte von Prinz Claus | Abendland
Wildwechsel Hamburg | Gentleman Fight Night | On-Site Poetry // VIDEO'S // Index | Gentleman Fight Night | Dans de Orang Tilbo
Janine Ensslin // OVER HET WERK // Teksten over het werk // POESIE-INDEX // Poesie-index