Go to the home page
Curicullum Vitea Go to the projects Publications On stage and in the theater On Betonfraktion On Shabby Art  
  agendaContact Mr SwarthSwarth auf deutschSwarth in English
Go to the agenda  
      1980 - De plasserparadox   1980 - Ik, de zelfzuchtige aap
1980
IK,
DE
ZELFZUCHTIGE
AAP
 
In 1980 – Ik, de zelfzuchtige aap worden de levens van
Ratel, Dr. Pink, Klein Yani, Chloë, Louise-Michelle, Emiel de B.
en Schmaus verder opgepakt. Anno 1980 maken zij deel uit van
de no-future generatie. De maatschappij biedt werkeloosheid,
armoe en woningnood, dus zoeken ze hun toekomst buiten de
benepen burgerlijke paden, in de kraakscene, het activisme,
new wave muziek en seksuele escapades.

Het ontredderde X-Burg, beroofd van haar textiel nijverheid,
biedt het stratenplan voor brutale bondige scènes, al doolt
Emiel de B. liever door Berlijn. Je hoeft maar een hoek om
te slaan om je vast te lopen in het verleden en te beseffen
dat de onafwendbare psychogeografie van de stad in
iedere steen is verankerd.

Over 1980 - De plasserparadox ||||| schreef Jos Joosten:
“Want laat ik maar meteen beginnen bij de conclusie: gast,
wat heeft Swarth een tof boek geschreven! Ik ga het niet span-
nender houden dan het is. Ik heb De plasserparadox achter
elkaar gelezen en, deze weken, herlezen en alleen maar
bewonderend zitten kijken naar dit tableau de la troupe van
een club maatschappijbewuste jongeren anno 1980.”

En op Brabant Cultureel oordeelt Jace van de Ven:
“Swarth [schetst] een beeld van een tijd van binnenuit.
Geschiedenisboeken vertellen ons nog steeds te uitslui-
tend over wie er de dienst uitmaakte en wie er veel geld
verdiende en waarom. Swarth kruipt achter de façades
van de leegstaande panden die voor de economie niet
langer van belang waren. Wie of wat leeft daar?”
Bestellen
Playlist Spotify
Portrait of the artist as an old dog

 
top
| next
Uitgeverij IJzer, Utrecht
Paperback
Formaat: 15 x 23 cm
Omvang: 400 pagina’s
ISBN: 978 90 8684 286 5
Prijs: € 25 (per 1-1-2024 € 27,50)
Bestellen via IJzer kan HIER
   
 
   
  top  
    SWARTH.NL // Home | Curriculum Vitae | Agenda | Contact // JUNGLE // Index | BETONFRAKTION | Swagemakers Swarth
Uitgeschreven Ruimte | Gentleman Fight Night (video) | Horror Vacui (project) | On-Site Poetry | Plekgedichten | Tekstwevers | Janine Ensslin
Embedded in Helmond | Ringtones | Stadsdichter X-burg | Writer-in-residence Yang // IN DRUK // Index | 1980 - Ik, de zelfzuchtige aap
1980 - De plasser paradox | Iconizer | Mijn Onsterfelijke Lever | Mondo Manga | Horror Vacui (catalogus) | Naked City Poems
De Napalmsessies | Het Pikkie met de Kale Wup | Kaka, Kuus & Knikker | Vier Zure Zultsculpturen
THEATER // Index | En nagellak is mijn wapen | Kleurrijke Kerst Klucht - KKK | De Zwijnsknuppelaars | De Meester van Mondo
Manga
| Mondo Manga / Outspoken Word | Grafdelver | Feuilleton TCB | Kleine Fijne Ik | De vermorzeling van Hipkip Dildo
Ich war die Krawatte von Prinz Claus
| Sterrevinks Kledij // SHABBY ART // Shabby Art That Falls Apart | Metropolitan Tilburg 2019
Expo Bauchhund Berlin 2019 | JAPEN! Breda | Horror Vacui (expo) | Wall Art - tekening op muur | Drie wijven & Swarth Breda
Neue Galerie Landshut | Expo IDFX Breda | Expo Bauchhund Berlin | Wildwechsel Hamburg // ON MUSIC // BETONFRAKTION
IN ENGLISH // Index | BETONFRAKTION |Gentleman Fight Night | Naked City Poems | On-Site Poetry // AUF DEUTSCH // Index
BETONFRAKTION | Neue Galerie Landshut | Ausstellung Bauchhund Berlin | Ich war die Krawatte von Prinz Claus | Abendland
Wildwechsel Hamburg | Gentleman Fight Night | On-Site Poetry // VIDEO'S // Index | Gentleman Fight Night | Dans de Orang Tilbo
Janine Ensslin // OVER HET WERK // Teksten over het werk // POESIE-INDEX // Poesie-index