Go to the home page
Curicullum Vitea Go to the projects Publications On stage and in the theater On Betonfraktion On Shabby Art  
  agendaContact Mr SwarthSwarth auf deutschSwarth in English
Go to the agenda  
 

 

Over het zwijnsknuppelen het volgende

Er is een zwijn. Het zwijn zit aan de ketting. De ketting is minimaal 6 meter.
En er zijn blinden, zeg vijf. Vijf volstaat.
En zij hebben ieder een knuppel. Vijf blinden hebben vijf knuppels.

Zo meteen betreden zij de arena, de linkerhand op de rechterschouder van hun voorganger.
In de andere hand houden zij een knuppel. Vijf blinden hebben vijf knuppels.
De linkerhand van de voorste ligt op mijn schouder.
Het belang van mijn aanwezigheid staat buiten kijf. Ik leid hen.

Op mijn teken begint het knuppelen.
De blinden trachten het zwijn neer te knuppelen.
Vijf blinden hebben vijf knuppels.
Als ze slagen in hun missie mogen ze het beest opeten.
Roem en glorie is hun deel. Plus: er is een riante bonusprijs.

‘De zwijnsknuppelaars’ is een absurdistisch hoorspel. Onder aanvoering van een personage dat wordt aangeduid als Chef nemen vijf blinden deel aan een potje zwijnsknuppelen. Zwijnsknuppelen: ‘Een everzwijn of varken werd vastgebonden. Een aantal blinden moest trachten het beest neer te knuppelen maar sloeg hierbij vanzelfsprekend voortdurend op elkaar in, tot jolijt van het publiek. Slaagden ze, dan mochten ze het beest opeten.’ Gaandeweg blijkt dat de deelnemers meer op elkaar zijn aangewezen dan ze aanvankelijk bevroeden. In dit stuk is niets wat het lijkt. Keer op keer blijkt dat de luisteraar niets
voor lief mag nemen.

Tekst: Nick J. Swarth
Muziek: Niels Duffhuës
Productie: Zwarte Vleugels, 2012
'De Zwijnsknuppelaars' werd geschreven in opdracht van Bosch 500, ter gelegenheid van de 500e sterfdag van de schilder Jeroen Bosch.

  top  
    SWARTH.NL // Home | Curriculum Vitae | Agenda | Contact // JUNGLE // Index | BETONFRAKTION | Swagemakers Swarth
Uitgeschreven Ruimte | Gentleman Fight Night (video) | Horror Vacui (project) | On-Site Poetry | Plekgedichten | Tekstwevers | Janine Ensslin
Embedded in Helmond | Ringtones | Stadsdichter X-burg | Writer-in-residence Yang // IN DRUK // Index | 1980 - Ik, de zelfzuchtige aap
1980 - De plasser paradox | Iconizer | Mijn Onsterfelijke Lever | Mondo Manga | Horror Vacui (catalogus) | Naked City Poems
De Napalmsessies | Het Pikkie met de Kale Wup | Kaka, Kuus & Knikker | Vier Zure Zultsculpturen
THEATER // Index | En nagellak is mijn wapen | Kleurrijke Kerst Klucht - KKK | De Zwijnsknuppelaars | De Meester van Mondo
Manga
| Mondo Manga / Outspoken Word | Grafdelver | Feuilleton TCB | Kleine Fijne Ik | De vermorzeling van Hipkip Dildo
Ich war die Krawatte von Prinz Claus
| Sterrevinks Kledij // SHABBY ART // Shabby Art That Falls Apart | Metropolitan Tilburg 2019
Expo Bauchhund Berlin 2019 | JAPEN! Breda | Horror Vacui (expo) | Wall Art - tekening op muur | Drie wijven & Swarth Breda
Neue Galerie Landshut | Expo IDFX Breda | Expo Bauchhund Berlin | Wildwechsel Hamburg // ON MUSIC // BETONFRAKTION
IN ENGLISH // Index | BETONFRAKTION |Gentleman Fight Night | Naked City Poems | On-Site Poetry // AUF DEUTSCH // Index
BETONFRAKTION | Neue Galerie Landshut | Ausstellung Bauchhund Berlin | Ich war die Krawatte von Prinz Claus | Abendland
Wildwechsel Hamburg | Gentleman Fight Night | On-Site Poetry // VIDEO'S // Index | Gentleman Fight Night | Dans de Orang Tilbo
Janine Ensslin // OVER HET WERK // Teksten over het werk // POESIE-INDEX // Poesie-index