|
|||||||||
DOEI VETVLEK Een requiem voor het vrije woord 1. Waarom zou ik malen om het vrije woord? Tijdens een van de talrijke demonstraties voor de rechten van de Palestijnen viel in Zuid-Afrika op een protestbord te lezen: "You know what also died in Gaza? The myth of western humanity and democracy." Principes die het fundament vormen onder onze cultuur, waarvoor we ons zo graag op de borst mogen slaan, ontpopten zich in snel tempo tot een dun laagje vernis. Een bekend clublied wil: geen woorden, maar daden. De handelswijze van het Westen: geen daden, maar woorden. Dat is moeilijk scoren. Logisch dat mensen uit andere culturen er zich niet in herkennen. Ik herken er mezelf amper in (wellicht ben ik ook uit een andere cultuur). Een van die principes, mogelijk het principe waaruit de andere verworvenheden voort zijn gekomen, is de vrijheid van meningsuiting, het vrije woord. Wie maalt er nog om het vrije woord als het deel uitmaakt van de leugenachtige fundamenten onder een cultuur. Hebben we werkelijk niets beters te doen dan ons te verhouden tot hypocrisie? 2. De wind waait van rechts, al heel deze eeuw. Rechts heeft het vrije woord gekaapt en uitgehold. Degene die het hardst roepen om vrijheid van meningsuiting, willen haar maar wat graag aan anderen ontzeggen. Eigen volk eerst. Is er één ding dat in het internettijdperk sneller is gedevalueerd dan het vrije woord? Haal diep adem, lees de keutels van de meningenmannetjes en -vrouwtjes onder online artikelen, stuk voor stuk uitingen van het vrije woord, en huiver. Meningen worden gepresenteerd als feiten, feiten afgeserveerd als meningen. Zij die het hardst roepen om het vrije woord bezoedelen het met leugens en haatspraak. Ja, we mogen alles zeggen en kakelen er harder op los dan ooit, maar het betekent minder dan ooit. Het vrije woord is het schrale zaad van de zelfbevlekker, mentale zelfbevrediging. Het vrije woord is verworden tot het vrijblijvende woord. 3. Wat is er vrij aan een woord dat wordt ingegeven door een agenda, een politiek program, een verdienmodel, of gewoon door ordinaire rancune, waarbij elke letter opwelt uit een bron, aanklotst op een doel, of beide? Hoe vrij was het woord van Theo van Gogh? Hanneke Groenteman: "Hij was een kleuter in een groot lichaam." Zijn interviews fantastisch, zijn columns 'puur kwetsend en naar'. Biograaf Jaap Cohen: "Hij wilde altijd reacties." De keus van de woorden bepaald door de mate waarin ze een reactie uitlokken. Schraal zaad, mentale zelfbevrediging. Op 7 november 2004 noteerde ik in mijn dagboek: "In de Stedekestraat gaat de moskee uit. Gesluierde vrouwen en mannen in djellaba’s zoeken in het gezelschap van kinderen hun auto’s. Aan het Wilhelminapark staat een reclamezuil. Naast een fles afwasmiddel staat: ‘Doei vetvlek’. Ook een manier om Theo van Gogh te herdenken. Theo’s ongenuanceerde haatparade wordt ondertussen nijver voortgezet door de Doei-Vetvlek-Wrekers, die overal in het land trachten fik te stoken in moskeeën en islamitische gebouwen." Doei vetvlek. Zo eenvoudig is het om te beledigen. 4. Het vrije woord ligt op elke kraam van dat andere onbegrensde ding, de vrije markt. Het is steevast in de aanbieding. De vrije markt zweeft als een deels geschreven, deels ongeschreven wet boven andere wetten. Roep gerust wat u wilt, ja, ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen – zolang u maar netjes blijft meelopen in de monetaire tredmolen. Tevreden slaven zijn de verbitterdste vijanden van de vrijheid. Ze koesteren het rookgordijn, schichten als een braaf weerlicht naar de bliksemafleider. Geen daden, maar woorden. En wie daden boven woorden stelt, is een terrorist. Dan is het gedaan met de tolerantie. 5. Het onvrije woord is me liever. Dat heb je met dichters. Het onvrije woord is niet het woord dat niet gezegd mag worden, maar het woord dat weigert volledig aan het licht te treden, dat fluit vanuit de schaduw, dat zich niet eendimensionaal laat duiden. Het onvrije woord is niet schimmig of onscherp, het is juist helder en klaar, maar gelaagd. Het laat zich niet platslaan, is gebonden, misschien wel geketend, aan betekenis en verzet zich tegen oppervlakkigheid. Er staat wat er staat en zelfs dat niet. Dat schreef ik al eens op een muur in de stad. Gepubliceerd op Axiomaat.nl t.g.v. de moord op Theo van Gogh 20 jaar geleden ||||| |
|||||||||
top | next | Bertram Westera 'De dood in het knokige gelaat spugen' Opgenomen in 'Zinnen beelden - vier momenten' Uitgeverij Skandalon Vught 2009 ‘Ik ben nihilist. Ik ben ervan overtuigd dat het leven op zichzelf geen enkele zin heeft, en ook geen zin ontleent aan iets hogers. Uit laksheid ben ik nog lid van de kerk. Netjes gedoopt, eerste communie, vormsel, het hele schema. Maar ik voel me al sinds mijn veertiende niet meer gelovig.’ ‘Toen ik van school kwam en naar de Pedagogische Academie ging, vierde fatalisme hoogtij. Werkloosheid, wapenwedloop tussen Oost en West, een gepolariseerde samenleving. Het waren de jaren die mij vormden. Voor mij stonden die tevens in het teken van een relationele crisis. Ik vond aansluiting bij de marginale scene rond de punk en new wave: doom-muziek. No future. Nietzsche en Camus op het nachtkastje.’ ‘Het dichterschap doet recht aan de absurditeit van het bestaan, omdat het ten diepste even zinloos is als dat bestaan zelf. J.C. Bloem pende een fraai adagium: Is dit genoeg: een stuk of wat gedichten voor de rechtvaardiging van een bestaan? Het absurde, van zin verstoken bestaan lijkt een hels vacuüm, maar als je alles sloopt, ontstaat er van de weeromstuit weer ruimte. Scheppen is vormgeven aan een grimmig lot, de dood in het knokige gelaat spugen. Maar het is ook spel. Spannend, prikkelend.’ ‘Ik was twee jaar stadsdichter van Tilburg. Een leerzame tijd. Je hebt een fraai podium en leert inspelen op de vraag vanuit de stad. Toch was ik niet zozeer geïnteresseerd in de waan van de dag, maar meer in de ziel van de stad. Daarom doopte ik die stad ook X-burg. Want het is Tilburg, maar eigenlijk ook elke andere stad.’ ‘Ik ben een stadsmens. Aan mij is de anonimiteit van de grootstad prima besteed. Hoe groter de stad, hoe beter. Ik voel me er nooit onprettig en zal er niet snel verdwalen. De stad als sociaal, maar ook als planologisch fenomeen speelt een prominente rol in mijn werk.’ ‘Nietzsche ontmaskerde rond 1890 de toenmalige zingevingsretoriek. De deconstructiefilosofen gaven een rigoureus vervolg aan die ontwaarding. Gilles Deleuze noemt het rizoom, een ondergronds wortelsysteem, als beeld voor een tekst. Hij wil teksten niet zien als centraal aangestuurde, hiërarchische eenheden – één auteur, één boodschap, één waarheid – maar als een open, aan de tijdgeest appellerende, heterogene veelheid.’ ‘In een tijd waarin het gros van de aardbewoners woonachtig is in steden, lijkt een aan de natuur ontleend beeld mij minder van toepassing dan een beeld uit de stad. Zelf beschouw ik een gedicht als een straat: een conglomeraat van sferen, een deels door willekeur ingegeven verband, dat niet in zijn geheel te bevatten valt. Onze samenleving is erg gericht op verstandelijk begrijpen. Anders dan een beeld, of een akkoord, is tekst meteen geladen met betekenis. Maar dit causale verstaan, waarin de taal een vehikel voor de rede is, is maar één manier van begrijpen. Ik zoek naar een andere wijze van uitdrukken. Ik gebruik retorische technieken, waarbij me elk denkbaar register ter beschikking staat, om te raken aan iets onzegbaars.’ |
||||||||
top | next | Persbericht ¡MONDO MANGA! Nick J. Swarth sleutelt gestaag aan
een compromisloos oeuvre. ‘¡Mondo Manga!’ luidt de titel van de nieuwe bundel, die toegang biedt tot een cartoonesk universum. Mondo is het Italiaanse woord voor wereld, manga het Japanse woord voor strip. In het westen verwijst manga specifiek naar Japanse strips met een expliciet, grafisch karakter. |
||||||||
top | next | WIE IS ER BANG VOOR DE LEEGTE? 10 opmerkingen bij het (niet) verdwijnen van ‘Horror Vacui’ Gepubliceerd op Facebook, 13 april 2018. Zie ook 'Horror Spookstraat ||||| en het artikel van Stine Jensen ||||| (1) Het kunstproject ‘Horror Vacui – een docudrama in 14 staties’ maakt inmiddels 20 jaar deel uit van mijn leven. In 1998 plantten Jeroen de Leijer en ik het zaadje. In 1999 wierp het vruchten af. Een zeefdruk in oplage (statie IV) en een gestencilde publicatie (Knust, Nijmegen) zagen het licht. (2) ‘Horror Vacui’ is een artistiek onderzoek naar de condition humaine, de staat van het menszijn. Jeroen en ik namen als uitgangspunt de 14 kruiswegstaties, een van de bekendere collectiva in de kunst en cultuur van het Westen. In de staties wordt de lijdensweg van Jezus getoond, maar ontbreekt het aspect van de verlossing. Godsconcepten en religie beschouw ik als manieren om de angst voor de existentiële leegte i.c. de zinloosheid van het universum, te bezweren. Vandaar de titel, die juist dat betekent: angst voor de leegte. (3) Onze ietwat duistere bevindingen hebben in de loop der tijd een haast profetisch karakter gekregen. De thema’s die worden aangesneden in ‘Horror Vacui’ zijn actueler dan ooit. De rol van de sociale media is wezenlijker dan ooit. Je kunt er een oorlog mee beginnen of eindigen. Het getwitter van Trump, het schandaal rond Cambridge Analytica ||||| – dat is waar Jezus i.c. een verlosser anno 2018 mee zou moet dealen. (4) April 2018 eindigt het bruikleencontract dat KORT afsloot met De NWE Vorst. Het theater ziet af van verlenging en torpedeert daarmee het werk, al dan niet bewust. Het labyrintische gebouw noopte ons destijds om het werk er secuur op af te stemmen, tot op de centimeter nauwkeurig soms. ‘Horror Vacui’ is verweven met het gebouw. (5) Er doemden twee scenario’s op: halfslachtige versplintering of opslag in een depot. Beide onaantrekkelijk en totaal niet in de geest van het werk. 'Horror Vacui' is van meet af aan een ferm statement geweest. Nu er na 10 jaar geen, of slechts halfslachtige interesse bleek te zijn voor het werk, wilden we graag ook eindigen met een ferm statement. Wij pleitten voor een veiling. Radicaal in dezelfde geest als het project. Jezus in de uitverkoop. Alles moet weg. (6) Net als in 2008 zijn de reacties fel. Maar waar destijds katholieken en kunst hatende populisten emmers stront over ons uitkipten, zijn het nu vakbroeders en -zusters. En net zomin als de katholieken en populisten hechten ze aan de specifieke afwegingen die wij maken. (8) Iets waarmee je klaar bent, wat af is en gecanoniseerd, kun je trachten te behouden. Lange tijd dacht ik dat we bezig waren het project af te sluiten en was behoud de insteek. Inmiddels weet ik dat het tegendeel waar is. Gaandeweg het traject bleek dat we niet bezig waren om de deur met een harde knal dicht te gooien, maar met het ruimen van de ene vorm om plaats te maken voor de volgende. En dat is de Poule des Doods, die we in het leven roepen met de opbrengst van de veiling. Het kunstwerk is nog steeds niet klaar met zijn makers. (9) In de NWE Vorst wordt het leeg. Het werk wordt er geruimd. Gaat het daarmee verloren voor de mensheid? Geenszins. Het is prima gedocumenteerd in een fraaie catalogus ||||| en op de websites van Jeroen ||||| en mij |||||. Verspreid over het web vind je filmpjes en artikelen.(10) Hoewel het werk in de huidige vorm verdwijnt, krijgt het een voortzetting in de Poule des Doods. Die poule is ‘Horror Vacui 2.0’. Ik ben trots op het traject van de voorbije 20 jaar en zie het komende traject vol vertrouwen tegemoet. Aan jullie, mijn Facebook-vrienden, vraag ik om je met mij sterk te maken voor een hoge opbrengst. Kom op 16 april naar de veiling in de NWE Vorst o.l.v. Paul Haenen |||||. Of biedt online. Dat kan vanaf 14 april, 9:00 uur. |
||||||||
top | next | Nick J. Swarth ¡Horror spookstraat! Opgenomen in: 'Horror Vacui | een docudrama in 14 staties' Meer over het project |||||, over de catalogus |||||, de teloorgang van 'Horror Vacui ||||| en de slotexpositie ||||| Een gedicht in druk is een spookstraat. Nog verwijst alles er naar het leven. Iemand heeft er gebouwd, hier groots en meeslepend, daar verwoed priegelend. De een of de andere X-burger stortte er fundamenten, trok façades op, slingerde stompjes sigaar in koffiemokken en vergat de plee te spoelen. Het riekt naar tinten, tonen. Ongeopende blikken zwerven tussen regels. Ergens op een schouw een condoom. De spookstraat ligt in een spookstad. Noem het een oeuvre. De stad van de X-burger is vele steden. Het is maar welke open deur je intrapt. Telg is hij van de Kruikenstad, de Totaalstad, Moderne Industriestad, Eeuwig Schoonstad. [1] X-burg, je bent er. Maar waar precies ben je? Dat bepaal je zelf. In dialoog met de omgeving. Als beschreven blad in een beschreven omgeving. De implicaties van de hierboven geschilderde methode zijn legio, maar vallen buiten het bestek van dit artikel, dat beoogt een inleiding te zijn op het hoe en waarom van de tekst, alsmede de noten en verwijzingen (van Horror Vacui). Over de rol van de bouwer kan evenwel het volgende worden opgemerkt. Eerder dan de architect is hij een tamelijk anonieme uitvoerder. Hij bouwt aan de hand van min of meer formele grondslagen. Hij schotelt u een hap voor uit het rizoom, een heel of half kwadrant uit een plattegrond. Er vindt een begrenzing plaats op een praktisch niveau, bijvoorbeeld door de keuze voor een ollekebolleke of een sonnet, en op een abstract, inhoudelijk vlak, met de keus voor bepaalde thema’s of sleutelwoorden. ‘Horror Vacui’ is een straat met 14 kavels. [3] Naar elke straat, ook een spookstraat, leiden vele wegen. De onderstaande noten en verwijzingen vormen een kaart. Er lag al een kaart, de teksten bij de 14 staties. Deze tweede kaart is nieuw noch herzien, maar anders gesneden. Het zichtbaar maken van routes en lijnen die op de oorspronkelijke kaart buiten het kader vielen, resulteert in nieuwe kringen, uitdijende betekenisvelden, niet in meer klaarheid. Klaarheid in de aan de rede gerelateerde zin van het woord. Jacques Derrida: de rede is ontwikkeld met een onoprechte zucht naar zekerheid. [4] De zekerheid van de rede is tiranniek en kan alleen bestaan door (…) uitsluiting van wat onzeker is, wat ongemakkelijk is. [5] De kaart is betrouwbaar maar betrekkelijk. Er staat wat er staat en zelfs dat niet. Een kaart is een kwestie van handelen. [6] 1. Vergelijk ‘Stad van vliegen’, het inauguratiegedicht van Swarth als stadsdichter van X-burg (2005-2007). |
||||||||
|
Stine Jensen Vrolijke weemoedigheid, over Horror Vacui Opgenomen in 'Horror Vacui | een docudrama in 14 staties' Meer over het project |||||, over de catalogus |||||, de teloorgang van 'Horror Vacui ||||| en de slotexpositie ||||| Op statie V is Jezus te zien. Hij is gehuld in een wielrenbroekje en zeult een kruis voort. Midden op dat kruis is een plakkaatje bevestigd: ‘Hier had uw advertentie kunnen staan!’ Op statie VI (Veronica droogt het aangezicht van Jezus) zien we een non die zorgvuldig een paarse dildo tussen duim en wijsvinger vasthoudt. Het onderschrift luidt: ‘Een plastisch bewijs betreffende het formaat / werd geleverd door een gipsgietende groupie / een pips, mollig meisje dat bekend stond / als Cynthia Plaster Caster.’ Om maar meteen uit de religieuze kast te komen: ik ben atheïst. Ik denk dat God niet bestaat en dat we van apen afstammen. Ik slinger in mijn mensbeeld heen en weer tussen het darwinisme en het humanisme, tussen de mens als dier en de mens als centrum van het universum. Het leven heeft geen zin, maar we kunnen wel doen alsof. En we kunnen wel proberen het leven zin te geven, door ons voort te planten, door kunst te maken, door ons in te zetten voor iemand of iets. Maar het menselijk lijden en de treurigheid daarvan maakt die zingeving soms wel knap lastig. Deze kruisweg stemt mij vrolijk weemoedig. Ik ben geïntrigeerd door de raadselachtige combinaties van beeld en tekst. Wat doet die de vrolijke reclametekst bij statie IV (Jezus ontmoet Zijn heilige moeder) ‘Ik liet haar zien hoe gemakkelijk je kunt ontharen met Sweet Simplicity!’? ‘Hij huilt voor al zijn fans over de hele wereld’ lezen we bij de Jezus die als relikwie aan een boom is gespijkerd en op verzoek een traantje produceert voor wie hem wil zien huilen. Dat gaat over de commercialisering van iconen (Jezus kan ieder ogenblik ‘koekkoek’ roepen) en over tranen op bestelling. Er valt veel te interpreteren aan de associatieve dichtteksten van Nick Swarth, die teksten uit de hoge en de lage cultuur (films, reclame, popteksten) combineert zodat ze schuren en botsen. Zo luidt de dichttekst in statie III, terwijl we op de afbeelding een huilende Jezus zien met zijn kruis: ‘Dear Mr. Blossom speelde in Deranged / de rol van zijn leven voor de dood, ofschoon zijn moeder ‘t hem verbood’. In de horrorfilm ‘Deranged’ (1974) speelde de Amerikaanse dichter Blossom een moordenaar met een al te dominante moeder. Ineens zien we het leven en de mens als een horrorfilm voorgesteld. Jezus aan de bar, Jezus in de Burger King en Maria die blijmoedig onthaart: een gevoel voor absurditeit kan je de twee kunstenaars niet ontzeggen. Integendeel. Tilburg wordt, met cartoonisten als Gummbah, Steppie Lloyd Trumpstein en Ivo van Leeuwen, vaak aangemerkt als een kweekvijver voor de absurdisten. Maar deze kruisweg reikt verder dan de gefronste wenkbrauw en de absurdistische lach. Juist door de kruisweg los te koppelen van religie en door van Jezus een ‘everyman’ te maken, stellen de Leijer en Swarth de vraag wat de zin is van het lijden voor mensen en hoe mensen de tijd door brengen op zoek naar zin. Deze kruisweg gaat daarmee over de afwezige god, de god die niet aanwezig is. Horror Vacui betekent ‘angst voor de leegte’. Het leven is ook een leegte die je in moet vullen en dat kun je doen door idolen te zoeken, die na te volgen en hun symbolen over te nemen, die vervolgens dankbaar object worden voor commercialisering. Nog voor dat de veertien tekeningen als kunstwerk gerealiseerd waren, waren de staties al omstreden bij klerikalen en in de Tilburgse gemeentepolitiek. Het CDA wilde geen gemeentegeld geven aan het ‘kwetsende kunstwerk’ waarop de PvdA riposteerde met ‘censuur!’. Toen Trouw een interview met de twee kunstenaars afdrukte, barstte de discussie ook landelijk los. [1] Het ging over geld, over de zin van kunst in openbare ruimte en over vrijheid van meningsuiting. Ook burgemeester Vreeman bemoeide zich ermee, en zei dat kunst ook een ‘prikkelende rol’ kon spelen. De ophef rondom ‘Horror Vacui’ noopten De Leijer en Swarth hun kunstwerk in de media te verdedigen. Daarbij richtte de aandacht zich – in tijden van religieuze fixatie – steevast op de keuze voor de kruisweg en het lijden van Jezus, en minder op de bredere thematiek als verafgoding, eenzaamheid en commercialisering. Wie zich afvraagt waarom ze de kruisweg en de lijdensweg van Jezus gekozen hebben? Jeroen de Leijer zei daarover in een interview met NRC Handelsblad: “Wie zegt trouwens dat we Jezus zien? Wij kennen Jezus alleen met baard bijvoorbeeld. Maar dat is allemaal op één beeld gebaseerd. Teken een doornen krans op een mens, en dan heb je Jezus. Ik wilde niet weer die historische Jezus in datzelfde broekje met gespierde torso afbeelden – dat beeld doet me niet zoveel. Het is een hele mooie man om te zien hoor, maar je ziet het beeld zó vaak, dat het eigenlijk geen persoon meer is. Mijn beeld staat dichter bij hoe ik mensen zie. Het is gewoon een mens die ik heb getekend. Een mens die zoekt naar de verlossing die er nu niet meer is, daar gaat het om.” [2] Stine Jensen is filosofe, docent literatuurwetenschap Vrije Universiteit Amsterdam, journaliste en publiciste. 1 Trouw, 24 september 2007, blz. 2-3. |
||||||||
top | |||||||||
SWARTH.NL // Home | Curriculum Vitae | Agenda | Contact // JUNGLE // Index | BETONFRAKTION | Swagemakers Swarth Uitgeschreven Ruimte | Gentleman Fight Night (video) | Horror Vacui (project) | On-Site Poetry | Plekgedichten | Tekstwevers Janine Ensslin Embedded in Helmond | Ringtones | Stadsdichter X-burg | Writer-in-residence Yang // IN DRUK // Index | 1980 - Ik, de zelfzuchtige aap 1980 - De plasser paradox | Iconizer | Mijn Onsterfelijke Lever | Mondo Manga | Horror Vacui (catalogus) | Naked City Poems De Napalmsessies | Het Pikkie met de Kale Wup | Kaka, Kuus & Knikker | Vier Zure Zultsculpturen THEATER // Index | En nagellak is mijn wapen | Kleurrijke Kerst Klucht - KKK | De Zwijnsknuppelaars | De Meester van Mondo Manga | Mondo Manga / Outspoken Word | Grafdelver | Feuilleton TCB | Kleine Fijne Ik | De vermorzeling van Hipkip Dildo Ich war die Krawatte von Prinz Claus | Sterrevinks Kledij // SHABBY ART // Shabby Art That Falls Apart | Kermis der Dingen 2024 Metropolitan Tilburg 2019 | Expo Bauchhund Berlin 2019 | JAPEN! Breda | Horror Vacui (expo) | Wall Art - tekening op muur Drie wijven & Swarth Breda | Neue Galerie Landshut | Expo IDFX Breda | Expo Bauchhund Berlin | Wildwechsel Hamburg // ON MUSIC // BETONFRAKTION IN ENGLISH // Index | BETONFRAKTION |Gentleman Fight Night | Naked City Poems | On-Site Poetry // AUF DEUTSCH // Index BETONFRAKTION | Neue Galerie Landshut | Ausstellung Bauchhund Berlin | Ich war die Krawatte von Prinz Claus | Abendland Wildwechsel Hamburg | Gentleman Fight Night | On-Site Poetry // VIDEO'S // Index | Gentleman Fight Night | Dans de Orang Tilbo Janine Ensslin // OVER HET WERK // Teksten over het werk // POESIE-INDEX // Poesie-index |