Go to the home page
Curicullum Vitea Go to the projects Publications On stage and in the theater On Betonfraktion On Shabby Art  
  agendaContact Mr SwarthSwarth auf deutschSwarth in English
Go to the agenda  
De teloorgang van
'HORROR VACUI - een docudrama in 14 staties'
het project in 2008 | catalogus | de slotexpositie in 2018 | vaatdoek
In 2018 besluit
theater de NWE
Vorst, waar ‘Horror
Vacui | een docudrama
in 14 staties’ is gerealiseerd,
om het bruikleencontract met de
met de gemeente Tilburg niet te verlengen.
Het geruchtmakende kunstwerk dat in 2008 in
Tilburg werd uitgevoerd door kunstenaars Nick
J. Swarth en Jeroen de Leijer, komt daarmee in
gevaar. Het is dermate nauwkeurig afgestemd op
het labyrintische gebouw dat verplaatsen zo goed
als onmogelijk is.
Het theater meent dat de staties zijn 'uitgewerkt' en
staat bovendien voor een verbouwing, waarbij een deel
in de weg hangt. Als reactie op de vrijblijvende houding
van het theater pleiten de makers voor een veiling. Liever
dat de individuele werken bij liefhebbers terecht komen, dan
dat ze ergens hangen waar ze enkel worden gedoogd als ze niet
in de weg hangen.

Voorafgaand aan de veiling
op 16 april 2018 zijn er kijkdagen.
Op 14 en 15 april zijn de makers Nick J.
en Jeroen de Leijer ||||| aanwezig en beschikbaar
voor rondleidingen en toelichting. Tevens is er van 11-16 april
een expositie waarin het maakproces en de totstandkoming van het werk te zien is.
Daarnaast geeft de expositie een beeld van de politieke strubbelingen, ophef in de media en
discussie rondom het werk.

  top | next Een tekst van
Nick J. bij het
verscheiden van
'Horror Vacui', 'Wie
is er bang voor de leegte
10 opmerkingen bij het (niet)
verdwijnen van 'Horror Vacui' lees je
hier
Een artikel in Brabant Cultureel over de gang van zaken hier
Het Brabants Dagblad over de teloorgang van het werk en de veiling hier
Alle 14 staties op een rijtje vindt je op de website van Jeroen de Leijer, meer bepaald hier
    De veiling vindt plaats
onder begeleiding van
Veilinghuis Dickhaut,
Maastricht. Op 16 april
om 19.00 uur verzamelen zich
zo'n 50 mensen in het theater om o.l.v.
Paul Haenen alias Dominee Gremdaat te bieden
op de werken. Het wordt een deels pijnlijke, deels blijde
en in ieder geval gedenkwaardige avond. Eigenlijk is het geen
veiling meer, maar een performnace die zich voordoet als een veiling.
Voor de pauze wordt er amper geboden. In de pauze valt het besluit om de
startprijzen te verlagen. Na de pauze trekt de verkoop dan ook aan. Acht werken
vinden een nieuwe eigenaar. Er wordt zo'n € 9.000 opgehaald. Een deel daarvan is bestemd
voor het goede doel, een Tilburgse Poule des Doods.
   
  top | next
  top | next
  Tijdens de veiling. V.l.n.r. Nick J. Swarth, Jeroen de Leijer, Dominee Gremdaat AKA Paul Haenen.
     
    Met de opbrengst van de veiling
van het kunstwerk ‘Horror Vacui
– een docudrama in 14 delen’
wordt in Tilburg een ‘Poule des
doods’ in het leven geroepen. In
navolging van andere steden begeleidt
een dichter eenzaam gestorvenen naar hun graf.
De dichter draagt een speciaal voor de gelegenheid geschreven tekst
voor. Met dit laatste saluut wordt op waardige wijze afscheid genomen van overledenen,
die het ontbreekt aan familie, vrienden of een sociaal netwerk.
  top | next Een artikel
op de website
van Quiet over de
Poule des Doods lees je hier
De Stichting Quiet500 ondersteunt de poule in Tilburg.
    ‘Horror Vacui’
was een project
van beeldend kunstenaar
Jeroen de Leijer en dichter Nick J.
Swarth. Voor de Tilburgse ‘Poule des Doods’ wordt
gestreefd naar een vergelijkbare samenwerking tussen kunstenaars uit
diverse disciplines. Denk naast een gedicht ook aan een video of juist een stripverhaal.
Zo krijgt de Tilburgse variant van de ‘Poule des doods’ een bijzonder karakter. De poule wordt samengesteld
door voormalig stadsdichter Nick J. Swarth. Samen met Ralf Embrechts, voorzitter Stichting Quiet500, koestert hij al
lang de wens om ook in Tilburg een ‘Poule des doods’ op te zetten.
   
  top | next
   
Jeroen op zoek naar de tranen van Jezus. En hij vond ze!
Hieronder: promofilmpje voor de veiling met Statie XII in de hoofdrol.
Statie I wordt verwijderd uit de gevel van het theater.
   
   
  top | next
  top  
    SWARTH.NL // Home | Curriculum Vitae | Agenda | Contact // JUNGLE // Index | BETONFRAKTION | Swagemakers Swarth
Uitgeschreven Ruimte | Gentleman Fight Night (video) | Horror Vacui (project) | On-Site Poetry | Plekgedichten | Tekstwevers | Janine Ensslin
Embedded in Helmond | Ringtones | Stadsdichter X-burg | Writer-in-residence Yang // IN DRUK // Index | 1980 - Ik, de zelfzuchtige aap
1980 - De plasser paradox | Iconizer | Mijn Onsterfelijke Lever | Mondo Manga | Horror Vacui (catalogus) | Naked City Poems
De Napalmsessies | Het Pikkie met de Kale Wup | Kaka, Kuus & Knikker | Vier Zure Zultsculpturen
THEATER // Index | En nagellak is mijn wapen | Kleurrijke Kerst Klucht - KKK | De Zwijnsknuppelaars | De Meester van Mondo
Manga
| Mondo Manga / Outspoken Word | Grafdelver | Feuilleton TCB | Kleine Fijne Ik | De vermorzeling van Hipkip Dildo
Ich war die Krawatte von Prinz Claus
| Sterrevinks Kledij // SHABBY ART // Shabby Art That Falls Apart | Metropolitan Tilburg 2019
Expo Bauchhund Berlin 2019 | JAPEN! Breda | Horror Vacui (expo) | Wall Art - tekening op muur | Drie wijven & Swarth Breda
Neue Galerie Landshut | Expo IDFX Breda | Expo Bauchhund Berlin | Wildwechsel Hamburg // ON MUSIC // BETONFRAKTION
IN ENGLISH // Index | BETONFRAKTION |Gentleman Fight Night | Naked City Poems | On-Site Poetry // AUF DEUTSCH // Index
BETONFRAKTION | Neue Galerie Landshut | Ausstellung Bauchhund Berlin | Ich war die Krawatte von Prinz Claus | Abendland
Wildwechsel Hamburg | Gentleman Fight Night | On-Site Poetry // VIDEO'S // Index | Gentleman Fight Night | Dans de Orang Tilbo
Janine Ensslin // OVER HET WERK // Teksten over het werk // POESIE-INDEX // Poesie-index